Doelgroep analyse: de 5 stappen

Samenvatting Artikel

Zo analyseer je je doelgroep

Een doelgroep analyse maken? Er zijn verschillende redenen om een doelgroep analyse te maken. Het kan namelijk zeer waardevol zijn om bepaalde informatie over jouw doelgroep te weten. Je komt onder andere precies te weten wie jouw doelgroep is en waar je deze kunt vinden. En op basis hiervan kun je effectieve stappen zetten. In dit artikel vertellen wij je hoe je het beste je doelgroep kunt analyseren in 5 stappen.

Wat is je ‘why?’

Bedenk voordat je start met de 5 stappen eerst goed waarom je een doelgroep analyse wilt maken. Wat is je ‘why’? Misschien wil je een sterk communicatieplan opstellen of wil je je bedrijf beter positioneren. Als je vaststelt wat jouw doel is, lukt het je ook beter om het gewenste resultaat te bereiken. Je kunt zo beter effectieve vragen stellen die nuttig kunnen zijn voor jouw onderzoek.

1. Bedenk wat je over jouw doelgroep wilt weten

De eerste stap is bedenken wat je precies over jouw doelgroep wilt weten. Er zijn diverse zaken die je van je doelgroep wilt weten. Denk bijvoorbeeld aan de volgende gegevens:
– Demografische gegevens
– Geografische gegevens
– Gegevens ten opzichte van de naamsbekendheid van jou of jouw concurrentie
– Psychografische gegevens- Klanttevredenheid
– Productgebruik

2. Ga na waar je je informatie vandaan wilt halen

De tweede stap is kijken waar je jouw informatie vandaan wilt halen. Je kunt via online research informatie verkrijgen, maar je kunt ook een enquête of poll afnemen. Bedenk wat voor jou de beste stappen zijn om de gewenste informatie in handen te krijgen.

3. Bekijk welke informatie al beschikbaar is

Bekijk nu welke informatie al beschikbaar is. Misschien beschikken je collega’s, kennissen of vrienden al over bepaalde informatie. Zo kunnen ze informatie uit oude onderzoeken hebben of andere gegevens. Door dit eerst na te gaan, voorkom je dat je straks alles aan het uitzoeken bent terwijl je in feite al om hulp had kunnen vragen. Bedenk wie jou eventueel zou kunnen helpen en durf diegene ook echt te benaderen.

4. Schrijf op welke bronnen je gaat raadplegen

De vierde stap is opschrijven welke bronnen je gaat raadplegen. Je kunt je collega’s raadplegen, maar ook statistieken, onderzoeken, vakliteratuur, tijdschriften, KvK gegevens en nog veel meer. Kies een aantal bronnen uit die je zouden kunnen helpen en maak hier gebruik van.

5. Start met informatie verzamelen

Ben je bij stap 5 aangekomen? Dan is het nu tijd om al je informatie te verzamelen. Tijdens het verzamelen van informatie is het goed om dit alles te categoriseren. Zo weet je precies wat waar te vinden is en moet je straks niet veel moeite doen om alles terug te vinden. Je informatie overzichtelijk houden helpt je ook om beter conclusies te trekken en zo tot een beter eindresultaat te komen. Stel dat je een communicatieplan wilt maken, dan weet je straks beter hoe je deze kunt vormgeven.

Ga aan de slag met deze 5 stappen en maak jouw doelgroep analyse!

Recente blog Artikelen
SEO voor dummies: tips om hoger in Google te komen
Heb jij een eigen website en ben je op zoek naar tips om hoger in Google te komen? Online marketing is perfect als je
Wat is earned en wat is owned media?
Ben jij benieuwd wat earned en owned media is? In de marketing onderscheiden we earned en owned media van elkaar.