Wat is earned en wat is owned media?

Samenvatting Artikel

Alles over earned en owned media

Ben jij benieuwd wat earned en owned media is? In de marketing onderscheiden we earned en owned media van elkaar. Ook is er nog een andere vorm van media, namelijk paid media. Wanneer de content strategie af is, worden er verschillende manieren gebruikt om dit naar buiten te brengen. Dit wordt doorgaans via een mix van kanalen en media gedaan. Zo kan content gedeeld worden op de website, maar het meest effect bereik je door het via diverse social media kanalen te delen. Hierdoor dien je te achterhalen op welke social media kanalen jouw doelgroep zit en wat voor soort content ze graag willen zien. In dit artikel vertellen we je meer over de verschillende mediavormen en kom je erachter wat de verschillen hiertussen zijn.

Owned media

Spreken we over owned media, dan hebben we het over dingen zoals je eigen website, blogs en social media kanalen. Ook kunnen dit nieuwsbrieven zijn die je binnen je eigen database verspreid. De website kan ervoor zorgen dat je jouw bedrijf ook beter promoot via andere kanalen. Dit komt doordat je website altijd de plek is waar je jouw content als eerst opzet. Je kunt je doelgroep zo gericht bereiken en doorverwijzen naar jouw website via kanalen zoals Instagram, Twitter, LinkedIn, Facebook, Youtube en tegenwoordig zelfs TikTok. Bij owned media heb je zelf de regie over de boodschap die je over wenst te brengen. Wil je jouw website beter vindbaar maken voor de doelgroep, dan is het van belang dat deze goed scoort in de zoekresultaten. Door aandacht te besteden aan je SEO, heb je meer kans om bovenaan te staan. Een specialist kan jou hier eventueel bij helpen.

Earned media

Earned media is de krachtigste vorm van media, maar ook goed haalbaar. Bij earned media ben je geheel afhankelijk van wat anderen te zeggen hebben over jouw bedrijf of organisatie en de content die ze delen. Denk bijvoorbeeld aan reviews, tweets over je bedrijf, virals of krantenberichten over je bedrijf. Je hebt dus geen invloed op wat wordt gezegd, maar deze manier van media zorgt wel voor meer betrokkenheid bij je publiek. Zorg er dan ook voor dat jouw content van goede kwaliteit is en eenvoudig te delen is. Je kunt bijvoorbeeld medewerkers inzetten om meer bereik te hebben op LinkedIn. Content die door anderen wordt gepost, dus echte mensen, wordt vaker gedeeld dan content van de bedrijfspagina zelf. Ook kan het lonen om met influencers in zee te gaan, omdat zij al een groot bereik hebben.

Paid media

Dan is er nog een andere categorie en dat is de paid media. Paid media is door middel van betaalde advertenties een specifieke doelgroep bereiken op diverse kanalen. Hierbij wordt de doelgroep in kaart gebracht op basis van hun leeftijd, demogratie, geslacht, interesses en pas bezochte websites. Je betaalt dus voor advertenties, waardoor het relevant is dat enkel de juiste doelgroep ook echt jouw advertenties te zien krijgt. Dit kun je doen met behulp van een doelgroep analyse.

Wist jij dit al over earned en owned media?

Recente blog Artikelen
Waarom je gereedschapskist als ondernemer nooit vol genoeg is
Als ondernemer weet je dat de markt continu in beweging is. De concurrentie slaapt nooit en klanten verwachten steeds meer. Om bij te blijven,
Hoe gaat iets viral
Viral gaan op het internet is een fenomeen dat velen fascineert. Het is het digitale equivalent van mond-tot-mondreclame, maar dan op een schaal die